Gyakran feltett Kérdések

  1. Milyen kritériumok alapján osztályoz az uniós abroncscímke?
  2. EU-s abroncscímke: gördülési ellenállás
  3. EU-s abroncscímke: Nedves útfelületen való tapadás
  4. EU-s abroncscímke: külső gördülési zaj
  5. Egyéb kritériumok/lehetőségek gumiabroncsok értékeléséhez
  1. Milyen kritériumok alapján osztályoz az uniós abroncscímke?

    Az EU-s abroncscímke három részből áll:

    - Gördülési ellenállás (üzemanyag-fogyasztás):
    A benzinkút szimbólum a gumi gördülési ellenállására utal: minél kisebb a gördülési ellenállás, annál kevesebb az energiaszükséglet és ezzel az üzemanyag-fogyasztás. Ez a jel tehát a gumiabroncs energiahatékonyságáról és a kisebb CO2-kibocsátás miatt környezetbarát jellegéről tájékoztatja a fogyasztót.

    Az értékelés „A”-tól „G” osztályig történik, a „D” minősítés jelenleg nincs használatban.




    - Tapadás nedves úttesten
    Ez a szimbólum jelzi a gumi tapadását nedves úttesten.
    A nedves útfelületen való tapadás kulcsfontosságú az abroncs biztonsági teljesítményének megítélésében. A tapadás nagy jelentőségű a közlekedésbiztonságban, hiszen a kiválóan tapadó gumiabroncsok jelentősen lerövidítik a fékutat.

    Minél rövidebb a fékút, annál jobb minősítésű a kategóriabesorolás.

    Az értékelés „A”-tól „G” osztályig történik, a „D” minősítés jelenleg nincs használatban.




    - Külső gördülési zaj
    A hangszóró szimbólum az úttesten gördülő gumiabroncsok által keltett zajt jelzi. A zajkibocsátást decibelben (dB) mérik. A gumik zajkibocsátása a jármű által keltett zaj egészére kihatással van, és nemcsak a vezetés közbeni komfortérzetet befolyásolja, hanem a környezet zajterhelését is. Minél több fekete hullám szerepel a címkén, annál hangosabb a gumi.



  2. EU-s abroncscímke: gördülési ellenállás

    A benzinkút szimbólum a gumi gördülési ellenállására utal: minél kisebb a gördülési ellenállás, annál kevesebb az energiaszükséglet és ezzel az üzemanyag-fogyasztás. Ez a jel tehát a gumiabroncs energiahatékonyságáról és a kisebb CO2-kibocsátás miatt környezetbarát jellegéről tájékoztatja a fogyasztót

    A gumival elérhető energiamegtakarítást ugyanazon fokozatokkal értékelik, mint a biztonság terén nyújtott teljesítményt. Ebben az esetben azonban színes piktogrammal is ábrázolják a fokozatokat, amely megegyezik az egész EU-ban használatos, standard energiahatékonysági piktogrammal.

    Az értékelés „A”-tól „G” osztályig történik, a „D” minősítés jelenleg nincs használatban. Az eggyel jobb osztályzat kb. 0,1 liter üzemanyag-megtakarítást jelent 100 km-en. Az „A” kategóriába sorolt abroncsok kb. 7,5%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak a „G” kategóriás gumiknál.

    KategóriaSzemélygépkocsi gumik
    Gördülési ellenállás (CR) kg/t-ban
    Kisteherautó gumik
    Gördülési ellenállás (CR) kg/t-ban
    Teherautó gumik
    Gördülési ellenállás (CR) kg/t-ban
    - A -
    ≤ 6,5 ≤ 5,5 ≤ 4,0
    - B -
    6,6 - 7,7 5,6 - 6,7 4,1 - 5,0
    - C -
    7,8 - 9,0 6,8 - 8,0 5,1 - 6,0
    - D -
    - - 6,1 - 7,0
    - E -
    9,1 - 10,5 8,1 - 9,2 6,1 - 7,0
    - F -
    10,6 - 12,0 9,3 - 10,5 ≥ 8,1
    - G -
    ≥ 12,1 ≥ 10,6 -
    Értékhatárok a gördülési ellenállás osztályozásában



  3. EU-s abroncscímke: Nedves útfelületen való tapadás

    Ez a szimbólum jelzi a gumi tapadását nedves úttesten.
    A nedves útfelületen való tapadás kulcsfontosságú az abroncs biztonsági teljesítményének megítélésében. A tapadás nagy jelentőségű a közlekedésbiztonságban, hiszen a kiválóan tapadó gumiabroncsok jelentősen lerövidítik a fékutat.

    Az értékelés „A”-tól „G” osztályig történik, a „D” és a „G” minősítés jelenleg nincs használatban. A fékút különbsége két kategória között nedves útfelületen, 80 km/h-s haladási sebesség mellett 1-2 járműhossznak felel meg (3,0 - 6,0 m), átlagosan 4,5 m. Az „A” kategóriába sorolt abroncsok összesen mintegy 30%-kal rövidebb fékutat tesznek meg a „G” kategóriás gumiknál.  

    Az „A” és az „F” kategória közötti fékút különbsége összesen több, mint 18 méter.

    KategóriaSzemélygépkocsi gumik
    Mutató (G)
    Kisteherautó gumik
    Mutató (G)
    Teherautó gumik
    Mutató (G)
    - A -
    ≥ 1,55 - -
    - B -
    1,40 - 1,54 - -
    - C -
    1,25 - 1,39 - -
    - D -
    - - -
    - E -
    1,1 - 1,24 - -
    - F -
    ≤ 1,09 - -
    - G -
    - - -
    Értékhatárok a nedves útfelületen való tapadás osztályozásában

    (A „G" mutató referenciagumira vonatkozik. A nedves úton való tapadás szempontjából egyelőre csak a személygépkocsi gumikat osztályozzák, a kisteherautó és tehergépkocsi gumik vizsgálatára irányuló módszerek fejlesztése még nem fejeződött be.)



  4. EU-s abroncscímke: külső gördülési zaj

    A hangszóró szimbólum az úttesten gördülő gumiabroncsok által keltett zajt jelzi. A zajkibocsátást decibelben (dB) mérik. A gumik zajkibocsátása a jármű által keltett zaj egészére kihatással van, és nemcsak a vezetés közbeni komfortérzetet befolyásolja, hanem a környezet zajterhelését is. Minél több fekete hullám szerepel a címkén, annál hangosabb a gumi.

    A két fekete hanghullám jelzés 2012 novemberétől megfelel az EU-irányelv érvényes adatainak. 

    3 fekete hanghullám
    A három fekete hanghullám nagy zajkeltést jelez. Ez az osztályozás megfelel az EK/2001/43 sz. irányelvben meghatározott, 2012 novemberéig érvényes standard értékhatárnak. Az ilyen jelzésű gumi hangosabban gördül, mint az EU-irányelv szerint 2012 novemberétől engedélyezett érték.

    2 fekete hanghullám
    A két fekete hanghullám közepes zajkeltést jelez. Ez az osztályozás megfelel az EK/2009/661 sz. rendeletben meghatározott, 2012 novemberétől érvényes standard értékhatárnak.

    1 fekete hanghullám
    Az egy fekete hanghullám a legalacsonyabb zajkeltést jelezi. Ez az érték legalább 3 dB-lel alacsonyabb az EK/2009/661 sz. rendeletben meghatározott zaj-értékhatárnak.



  5. Egyéb kritériumok/lehetőségek gumiabroncsok értékeléséhez

    Az új címke három fontos paraméterről, a gördülési ellenállásról, a nedves úton való tapadásról és a külső gördülési zajról tájékoztatja a vásárlókat.
    Mindemellett számos más fontos, biztonság szempontjából releváns terméktulajdonságot is érdemes figyelembe venni új gumik választásánál.
    Ezek közé tartozik a gumi viselkedése aqua planing esetén, fékezéskor száraz és nedves úton, téli útviszonyok esetén, valamint ilyen a menetstabilitás és az élettartam.

    A gyártók arra hívják fel a figyelmet, hogy az abroncscímke nem helyettesítheti azokat a részletes információkat, amelyek például szakfolyóiratok tesztjeiből nyerhetőek.
    A téli gumik abroncscímkéje például csak korlátozott mértékben ad felvilágosítást, hiszen a téli útviszonyok esetén való teljesítményt nem tünteti fel. 

    Az autós szakfolyóiratok által végzett gumitesztek így továbbra is jelentős tájékozódási forrást jelentenek a vásárlóknak, mivel ezek az abroncscímkén feltüntetett 3 paraméter helyett 11 további, biztonsági szempontból releváns terméktulajdonságot vizsgálnak.

    A